Friday, December 11, 2009

kem cabaran sosiologi insani (CSI)

ditulis pd bln tgh bln 12 n bru published..hehehe…sori to all sb lma x update..
Alhamdulillah, aku diberikan semangat utk menulis kali ini stlh lama menyepi.(pdhl malas nk menaip.hehehehe..)
Kali ni aku nk ckp psl ke CSI yg aku p time cuti semester break hri 2 pd 5hb-8hb Disember 2009 di Kg Tok Selehor di Tumpat, Kelantan..sbnrnya aku x expect nk g mna2 dlm cuti 2, juz mengembangkn lg bdn yg sedia kembang……..(ngeh ngeh ngeh…(*-*))actually kem ni spatutnya abengah yg p tp dia suh aku gnti sb kalu dia p susah kngah, ank2 n mek dia kat kg 2..xde org nk jga sb event ni adik abengah yg akan lead..so, drpd aku yg xde pape keje yg nk buat(sbnrnya x terbuat-buat pn..wuwuwu), aku p la..selain dpt tmbh pengalamn and ilmu pengetahuan yg xdpt dipelajari dlm sylibus akademik kat u, aku jgk dpt tmbh kawan2 baru..
So, spnjg kat sna aku bnyak pelajari bende baru n baru la aku sedari yg masih ramai lg org Islam yg x mengamalkn ajaran Nya dengan baik..ha, sblm terlupa, kem yg aku p n ink dekat sma ngn kem BAKSIS yg kawan2 universiti aku yg lain sertai, juz beza nya ckt aku pnya kem ni xde keluarga angkat..ktrg bnyk kpd mendidik n mengajar adik2 memperbetulkan niat, memperbaiki bacaan dlm smbahyang, dan sbgnya. Semngat kepimpinan, kerjasama, tanggungjwb juga ada diterapkan tp lbh kpd islamik sb majority pljr2 yg terlibat dlm kem CSI anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat ni adalah dri kategori ada mslh kat rumah, sekolah dan masyrkt.(dlm erti kata lain pljr yg “hard core”). Mereka semua ni dtg dr kampung2 pedalaman di Jeli bg membantu mereka spy berubah menjadi lebih baik iaitu dr SMU(A) Jerimbong dan SMK Kuala Balah..
Bnyk gak la aktiviti yg di jlnkn spnjg berada disitu slma 4 hari 3 mlm..Antaranya ice-breaking, qiamullail, melawat kubur tok selehor, kembara fajar, melawat rumah orng2 tua yg ada kat Kg Tok Selehor, kuliah, ceramah, countryside trekking dan sbgnya..aku sbg urusetia merangkap fasi terjun bg adik2 2 bersama2 ngan sahabat2 baru, urusetia JKM sendiri berganding bahu ngan komander2 briged bakti berusaha mmbantu adik2 ke arah yg lebih baik hendaknya..(Insya allah)..



Mcm2 reaksi yg ditunjukkn dan dpt aku lihat drpd adik2 spnjg berada bersama dgn mereka..Ada yg nmpk mcm insaf da, ada gak yg menangis kejap pas2 dtg blk perangai lama diorg 2, ada yg lawan kata, ada yg baik, sopan, rock, n mcm2 lg la..tp yg x bleh aku lupa n sedih msa slot petang sblm melawat rumah org2 tua..aku n fasi2 yg lain diberikan tgs utk mmbaiki dan mengajar bacaan dlm smbhyg mereka..antara tgs2nya ialah:
1. Niat sembahyang
2. Doa Iftitah
3. Bacaan Al-Fatihah
4. Sunat Hai’ah dan Ab’adh
5. Doa Qunut
6. Cara Betul Ambil Air Sembahyang
7. Jama’ Taqdir, Jama’ Taqdim, Qasar
8. Imam Masbu’ dan Muafiq
9. Dosa2 kecil dan besar

Aku diberi amanah spy mengajar dan membaiki bacaan Qunut adik2..ada yg dapat baca dengan lancer, ada yg tergagap-gagap, ada yg x igt, ada yg x tahu yg mna 1 doa Qunut…dan yg palaing basic bila smpai kat aku, diorg akan tnya
“kak nak Doa Qunut pendek ke panjang”
Aku pn jawabla dgn selambanya, xnk Qunut pendek atau pnjg.nk doa Qunut semayang Subuh.(wpn dlm , hati ni Tuhan je tau mcm mna rsa ngn adik2 ni. Masya Allah, rsanya x berhenti-henti berdoa mga diberi ketabahan, kekuatan serta lembutkan lah hati2 mereka ni menerima ilmuMu in, ya Allah..).yg dapat bca 2, Alhamdulillah la..yg xdpt bca 2, mcm2 alasan yg diorg bg..

“x igt la, kak”

“Ala, kena sembhyang skali la baru igt”

Pas2 kalo yg xdpt bca lgsung 2, aku tnya gak diorg bca ape time smayang subuh..

”Bacaan sujud sahwi”..diorg ckp..

Suh diorg bca, diorg ckp xtau..ada plak 2, ckp imam yg bcakn..so, makmum diam je..
Kesimpulan yg aku bua dgn diorg, diorg x bgn sembahyang subuhlah 2..huhuhu…cdey bila pkr apa nk jadi ngan masyrkt Islam kt skrg ni..mcm mna dgn masa hadapan kalo generasi muda sprti ini?nauzubillah….
Itu tugasku, x taulah ngn sahabat ku yg lain..tp drpd apa yg kami nmpak dan lihat masih ramai lagi drpd mereka masih meninggalkan tiang agama itu sekaligus tidak mempraktikkan dlm kehidupan mereka..Subhanallah…
“Ya Allah, permudahkan lah sgala urusan dan lembutkan lah hati2ku, adik2ku itu untuk trus mempelajari ilmu agamu Mu ini sehingga akhir hayat kami”
Harapan aku, wpn kem ni tlh lama berakhir, adik2 ku itu dpt memanfaatkn sgla ilmu yg mereka peroleh spnjg berada di sini..

nnt dpt gmbr aku akn upload..

No comments:

Post a Comment