Friday, October 19, 2012

Hanya Kerana Seteguk Ilmu





Pepatah Melayu ada mengatakan

“Tuntutlah ilmu walau ke negeri China”

Ada juga yang mengatakan  :


"Tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad"

Yang penting tuntutlah ilmu walau kemana dan dimana pun anda berada sehingga ke nafas terakhir..boleh x?hehe..

Ok, ada kisah yang saya nak ceritakan pd kali ni berkaitan dengan ilmu.

Tapi sebelum tu nak bagitau yang saya da b’pindah rumah sewa dari bermastautin di Kondominium Mutiara Sentul di Sentul Timur, sekarang da bermastautin kat flat Vista Angkasa dekat dgn lrt Universiti.. Start pindah awal puasa hari tu sbb Sara ofismate dulu da tukar keje,kalau sebelum ni tumpang kereta dia je.Sejak dia pindah, kan la g ofis gna public transport..jimat budget skit..hehe.

Ok, back to the subject above. Since da stay kat sini, Alhamdulillah surau kat sini ada dlm kawasan flat tu skali. Xpayah kluar dri kawasan flat n keselamatan pun terjamin.

 Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah..
Perancangan Allah melebihi perancangan manusia. Kita merancang Allah yang tentukan.

 Start dari hanya pergi surau untuk semayang Terawih saja pada bulan Ramdhan lepas, saya ajak diri sendiri ni pergi ke sana pd hari minggu pula untuk tambah ilmu yang kurang di dada ni..(Astaghfirullahal ‘azim..nama saja budak sekolah agama, tapi ilmu agama x bnyk mana pun..Allahu Allahu Allah..kerdil rasa diri ni.)

“Ampunkan dosaku Ya Allah
Ya Allah, berikan daku ilmu yang bermanfaat dan dapat di amalkan serta di sebarkan pada orang lain moga bermanfaaat juga nnt..Insya Allah”

Terima kasih Ya Allah kerana Engkau menggerakkan hati ku utk pergi ke rumah Mu itu. Aku bersyukur Ya Allah kerana selain dapat tambah ilmu, daku juga dapat menambah bilangan rakan2..Engkau kabulkan kawan2 yang dapat mengingatkan dan mendekatkan aku kpdMu. Terima kasih Ya Allah..”

Buat masa ni, baru 2x berkesempatan pergi surau pd hari minggu. Hari kerja selalu smpai lewat kat rumah, x sempat nk g dgr kuliyyah Maghrib..huhu..kawan pun da bertambah2 (Alhamdulilah) dan minggu lpas, kenal dgn kwn baru. Namanya x ingat da(maaf, susah ingat nama, muka insya Allah akan ingat..)

Di pendekkan cerita, lpas solat Dhuha berjemaah, ada tazkirah dari ustaz jemputan dan lpas tu ada sesi makan2..Alhamdulillah, selain dapat ilmu pengetahuan, dapat juga makanan. Time tgh2 makan tu, sambil2 tu borak2 la dgn kawan2 surau tu. Kawan baru tu datang dari Damansara, dekat ngn tempat keje saya da..tapi punya la semangat dia datang ke surau sini semata2 nk dapatkan seteguk ilmu. Allahu Akbar. Terasa kerdil sgt diri ni.. Dia yang stay jauh dari sini sanggup datang ke surau Vista Angkasa ni semata2 nak berada di majlis ilmu, saya yang stay dalam kawasan vista ni pun jarang2 datang. Allahu Allah.. Saya tanya dia, macam mana tahu pasal kuliyyah yang ada kat sini. Dia kata, semuanya perancangan Allah. Nak dijadikan cerita dia ckp dia datang rumah Allah ni sebab nak singgah solat. Then, dari situ la, dia Nampak pengumuman pasal aktiviti yang akan diadakan di bahagian muslimah yg ditulis oleh ahli surau. And kebetulan, minggu tu lpas dia xde aktiviti lain.. Yang buat saya lagi kagum ialah dia datang dengan public transport je. Bukan dgn kereta dan bukan je dgn motorsikal. Dan tambah lagi, seorang diri je. Allahu Allah.

“Benarlah, Itu semuanya kuasa Allah. Hidayah itu milik Allah dan Allah beri pada sesiapa yang dikehendaki.”

Akhir kalam, ku mohon kepada Mu Ya Allah dengan rasa rendah diri:-



Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.”
“Ya Allah... Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberian-Nya”

Amin..Amin..Amin..Ya Rabbal ‘Alamin.

Note: maaf jika mcm banyak merapu kat bhgian atas..huhu..maaf atas sgala khilaf..

Sekian, Wassalam

Suhaibah Musa

1 comment: